Δευτέρα 10 Απριλίου 2017

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ - Θοδωρής Δεύτος





   Από τις εκδόσεις Ωκεανός κυκλοφόρησε πρόσφατα το τελευταίο βιβλίο του κ. Θοδωρή Δεύτου «Είμαι Πολίτισσα, τζάνουμ!». Ο συγγραφέας παρευρέθηκε στις 18 Μαρτίου 2017 στη Σάμο για την παρουσίαση του βιβλίου του, που πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη του βιβλιοπωλείου kosmos της Μαίρης Καλατζή, στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δήμου Σάμου. Η εκδήλωση πλαισιώθηκε από τη χορωδία της Ένωσης Μικρασιατών Σάμου.
   Ο κ. Δεύτος μου παραχώρησε μια μίνι συνέντευξη, η οποία δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Σαμιακόν Βήμα, ενώ αναλυτικότερα για το βιβλίο του συζητήσαμε την ημέρα της εκδήλωσης.

  • ·        Κ. Δεύτο, από πού είστε; Από πού κατάγεστε; Έχετε κάποια σχέση με την Κωνσταντινούπολη; Κάποιες ρίζες εκεί;

Απ: Είμαι Ηπειρώτης, αλλά ένας ιδιαίτερος Ηπειρώτης, μιας και ο πατέρας μου κατάγεται από την Β. Ήπειρο. Αυτός είναι βασικά ο λόγος που γράφω σχεδόν αποκλειστικά τα τελευταία χρόνια για τις αλησμόνητες πατρίδες. Η μόνη σχέση με την Πόλη, είναι ότι ο παππούς μου φοίτησε στην Μεγάλη του Γένους σχολή.

  • ·        Από ό,τι είδα, έχετε γράψει αρκετά ιστορικά μυθιστορήματα κι επίσης έχετε μια προτίμηση στο θέμα των μικρασιατών. Γιατί;

Απ: Όπως σας προείπα έχω καταγωγή από την Β.Ήπειρο, συνεπώς τα θέματα των αλησμόνητων πατρίδων με πονούν κι εμένα, όπως πονούν τον Πόντιο, τον Μικρασιάτη, τον Κύπριο.

  • ·        Σας αρέσει να διαβάζετε βιβλία;

Απ: Όσο περνούν τα χρόνια όλο και περισσότερο διαβάζω. Το διάβασμα για μένα είναι ένα ταξίδι, είναι τρόπος ζωής θα έλεγα.

  • ·        Θα μπορούσαμε να πούμε ότι προτιμάτε τα ιστορικά βιβλία;

Απ: Κατ’ εξοχήν θα έλεγα ότι διαβάζω ιστορικά βιβλία, γιατί θεωρώ ότι μου προσφέρουν πέρα από το ταξίδι και γνώση.

  • ·        Ποιος είναι ο αγαπημένος σας συγγραφέας; Ποιος Έλληνας, ποιος ξένος;

Απ: Από τους Έλληνες αγαπημένοι είναι ο Καζαντζάκης και ο Λουντέμης, από τους ξένους πολλοί.

  • ·        Από πού εμπνευστήκατε, πώς, για να γράψετε το τελευταίο σας βιβλίο «Είμαι Πολίτισσα, τζάνουμ!»; Και θέλετε να μας πείτε δυο λόγια γι’ αυτό;

Απ: Έχω δύο φίλους που οι γονείς τους έχουν έρθει από την Πόλη το ‘55 του ενός και το ‘64 του άλλου. Αυτοί οι φίλοι, όλο για την Πόλη μιλούν όταν βρισκόμαστε. Αυτοί λοιπόν ήταν η πηγή έμπνευσης. Τώρα, όσον αφορά το βιβλίο, παρακολουθεί τρεις γενιές μιας οικογένειας Κωνσταντινουπολιτών, από το 1923 -1981, και μέσα από την ζωή τους περνάει και όλη η ιστορία της Πόλης του προηγούμενου αιώνα. Είναι ένα βιβλίο που οι αναγνώστες του το χαρακτηρίζουν συγκλονιστικό, γιατί έχει ωραίες εικόνες, πολύ όμορφες περιγραφές, δυνατούς έρωτες και πολλές ανατροπές.

  • ·        Πώς προέκυψε, από μαθηματικός, συγγραφέας;

Απ: Να σας πω την μαύρη αλήθεια, ούτε κι εγώ το κατάλαβα, αλλά έχει γίνει λατρεία, έχει γίνει τρόπος ζωής αυτή μου η ενασχόληση.

  • ·        Απ’ ό,τι βλέπω, σας αρέσει και η ενασχόληση με τα κοινά. Έχετε εκλεγεί δημοτικός σύμβουλος, έχετε διατελέσει πρόεδρος της Ένωσης Ηπειρωτών, πρόεδρος του Αθλητικού Οργανισμού, και πρόεδρος του Δημοτικού Κέντρου Πολιτισμού και Άθλησης, στο Δήμο Ιλίου όλα αυτά. Πώς ξεκίνησε αυτή λοιπόν η ενασχόληση, με τι ερέθισμα;

Απ: Ήμουν πρόεδρος του συλλόγου των Ηπειρωτών στην πόλη μου, το ΙΛΙΟΝ, με μεγάλη δραστηριότητα. Έτσι προέκυψε η πρόταση του δημάρχου να βοηθήσω κι εγώ με τις μικρές μου δυνάμεις.

  • ·        Η ενασχόληση με τα κοινά σημαίνει πως είστε, να το πω έτσι, ένα δημόσιο πρόσωπο. Αυτό σημαίνει ότι πολλές φορές  εκτίθεστε στην κριτική των άλλων, άλλες φορές με θετικά σχόλια και πιθανόν κάποιες με αρνητικά, μιας και δεν μπορούμε πάντα να ευχαριστήσουμε όλους, ούτε οι απόψεις όλων ταυτίζονται. Τι έχετε αποκομίσει όλα αυτά τα χρόνια από αυτήν την ενασχόληση; Έχετε μετανιώσει ποτέ για την επιλογή σας να ασχοληθείτε;

Απ: Αν για κάτι έχω μετανιώσει, είναι που άφησα παραπίσω το συγγραφικό μου έργο. Κατά τα λοιπά, όταν ασχολείσαι με τα κοινά, πρέπει να είσαι έτοιμος να ακούσεις πολύ εύκολα την κακόβουλη κριτική.

  • ·        Ποια η γνώμη σας για τον εθελοντισμό;

Απ: Τον θεωρώ απαραίτητο, ειδικά στις ημέρες μας και χαίρομαι που ο Ελληνικός λαός έδειξε στην περίπτωση του προσφυγικού ότι έχει ψυχή και συναισθήματα!!!

  • ·        Σε μια κοινωνία που, δεδομένων των συνθηκών, φαίνεται να βουλιάζει, τι μήνυμα θα θέλατε να δώσετε; Γιατί έχω την εντύπωση πως η ενασχόληση με τα κοινά, το να είναι κάποιος συνειδητοποιημένος αλλά και ώριμος πολίτης, έχει να κάνει σε μεγάλο ποσοστό με την πορεία της κοινωνίας μας.

Απ: Το μήνυμα είναι ότι τώρα πρέπει να σταθούμε όρθιοι, τώρα πρέπει να δείξουμε αλληλεγγύη, ανθρωπισμό και αγάπη προς τον συνάνθρωπο. Γνωρίζουμε πλέον καλά ότι το κράτος καταρρέει, τώρα χρειάζεται όσο ποτέ η δική μας στήριξη στον συνάνθρωπο που υποφέρει.

  • ·        Παρεμπιπτόντως, η ωριμότητα του πολίτη, θεωρείτε πως έχει κάποια σχέση με την παιδεία; Ως εκπαιδευτικός, ποια η άποψή σας;

Απ: Η ωριμότητα του πολίτη έχει να κάνει και με την παιδεία, αλλά όχι μονάχα με αυτήν. Είναι πολλοί οι παράγοντες που συνδιαμορφώνουν την προσωπικότητα ενός ανθρώπου.

  • ·        Έχετε έρθει ποτέ στη Σάμο;

Απ: Όχι, είναι η πρώτη φορά και δεν σας κρύβω ότι ανυπομονώ να την γνωρίσω.

  • ·        Τι μήνυμα θα θέλατε να δώσετε στο αναγνωστικό κοινό της εφημερίδος μας, Σαμιακό Βήμα, αλλά και στους αναγνώστες γενικότερα;

Απ: Δυστυχώς είμαστε ένας λαός που δεν διαβάζει, οι αιτίες είναι πολλές, και εδώ το σχολείο έχει μεγάλη ευθύνη. Παρατηρώ με μεγάλη μου λύπη ότι, από τις παρουσιάσεις βιβλίων, απουσιάζουν σχεδόν επιδεικτικά οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί. Αυτό δεν είναι καλό σημάδι για την κοινωνία μας, γιατί οι εκπαιδευτικοί θα έπρεπε να είναι μπροστάρηδες, οι σηματωροί! Η άποψη μου λοιπόν είναι, ότι το διάβασμα είναι ένα ταξίδι, ένα ταξίδι που προσφέρει απόλαυση και γνώση. Γι’ αυτό και πρέπει να αυξηθεί το αναγνωστικό κοινό. Βλέπετε στο εξωτερικό όσοι ταξιδεύετε, στο metro, στα λεωφορεία, στο αεροπλάνο, όλοι είναι με ένα βιβλίο στο χέρι. Αρκεί να γίνεται σωστή επιλογή βιβλίου, κάθε φορά.






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου